Dziś chciałabym opowiedzieć Wam trochę o książce której autorami jest Przemysław Bąbel oraz Marzena Wiśniak. Jej tytuł to '12 zasad skutecznej edukacji Czyli jak uczyć żeby nauczyć'. (Wyd GWP, Sopot 2015) 

Na ponad 200 kartkach książki znajdziemy 12 zasad, które z powodzeniem większość (mam nadzieję) nauczycieli stosuje w edukacji. Nie ma tak naprawdę znaczenia czy mówimy tu o edukacji dzieci, młodzieży czy dorosłych. Zasady te można stosować i dopasować do każdej z grup.

 

 

Aby nie zdradzać za wiele napiszę jakie tematy zostają poruszane w pozycji:

  •  koncentracja czyli o kierowaniu uwaga uczniów w klasie
  •  grupowanie informacji
  •  powtarzanie materiału w odpowiedni sposób
  •  właściwa kolejność informacji jako klucz do ich zapamiętania 
  •  rola wyobraźni w nauczania i uczeniu się
  •  odnoszenie wiedzy do danego ucznia - uczenie aby uczeń widział sens nauki i potrafił powiedzieć do czego mu się to przyda 
  • uczenie przez doświadczenie aby zapamiętać lepiej
  • kilka słów o roli emocji w nauczaniu
  •  jak odpoczywać od nauki aby zapamiętywać lepiej
  • podpowiedzi jak przypomnieć sobie to, czego już się nauczyliśmy 

żródło: http://www.gwp.pl/13843,12-zasad-skutecznej-edukacji-czyli-jak-uczyc-zeby-nauczyc.html

 

Dla ciekawych kilka ciekawostek z książki- na zachętę do jej przeczytania. 

 

1. Autorzy przekonują, że wielozadaniowość nie jest dobra, ponieważ zgodnie z książką 'iMózg' oraz ' Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg.'  nie wpływa to efektywnie na nasz mózg. Lepsze jest robienie jednej rzeczy od początku do końca, bez przerywania a potem zaczynanie nowego zadania. Przy takim podejściu będzie się bardziej produktywnym i zrelaksowanym (s. 38,39)

 

2.Nauka czasowników nieregularnych. Będzie przebiegać szybciej jeśli pogrupuje się je odpowiednio. Jedna grupa to czasowniki krótkie typu put, cut, hit. Druga to takie ze zmiana litery na końcu typu bend, build, send, spend. Inna to rymowane litery - drink, sing, ring, sink. Jeszcze inna to podobne zakończenia - bring, buy, catch. (s. 44-45)

 

3. Dla dobrej pamięci ważne jest: odpowiednie odżywanie, ruch na powietrzu, przerwy między nauką,  ćwiczenia oddechowe i wzmagające koncentrację.  Dla nauczycieli złym pomysłem na przerwę jest mała czarna oraz papieros. ( s 150-157)

 

4. W motywacji najważniejsze jest reagowanie na zachowania uczniów poprzez pozytywne konsekwencje, do których ono prowadzi. Karty nie motywują. Dla skutecznej motywacji należy stosować więcej wzmocnień a ograniczać kary. (s 202) 

 

Zachęcam do przeczytania tej książki. Jeśli ktoś nie jest od razu przekonany do zakupu to można  znaleźć ja w bibliotece. Ciekawym pomysłem jest też zrobienie notatek i staranie się pracować nad tymi zasadami razem z uczniami. Spróbujecie?