logo

 

Wiele osób mówi mi, że gramtyka języka angielskeigo jest bardzo trudna,  że to tak skomplikowane "coś", że nie da się opanować, że trudne,  że nudne. I wiecie co? To wszystko prawda. Bo gramatyka nie należy do zbyt przyjemnych. Jak więc sie jej uczyć? Jeśli jesteście zainteresowani jakie mam pomysły to zapraszam do czytania dalej

 

Co myślicie o gramatyce języka polskiego? Lubicie ją czy nie? Jesteście w stanie wymienić wszystkie okoliczniki podać różnice między dopełnieniem dalszym a bliższym? Pamiętacie idealnie rozbiór zdania złożonego? Domyślam się, że jeśli nie powtarzacie sobie tego na bieżąco to odpowiedź będzie- raczej nie pamiętam tego wszystkiego.

Tak samo jeśli zapytacie Anglika o takie detale gramatyczne pewnie będzie mieć problemy. Co jednak nie przeszkadza mu swobodnie posługiwać się językiem angielskim. I o to właśnie chodzi! Nie musicie znać gramatyki angielskiej idealnie. Ba! Nie musicie znać wielu czasów, mowy zależnej czy trybów warunkowych, żeby prowadzić swobodne konwersacje. Jak do tego można dojść? Bardzo prosto.

 


Co jest ważne w gramatyce?

Przede wszystkim uczniowie powinni mieć dobre nastawienie do nauki zakładające, że gramatyki da się nauczyć. Tylko tyle albo AŻ tyle. Ile razy sama wiele, wiele lat temu myślałam, że gramatyka to wiedza tajemna i nie opanuje jej. A teraz uczę innych i dlatego wiem, że prawidłowe nastawianie jest bardzo ważne. To taki fundament.

Idąc dalej, ważne jest żeby zaszczepić w uczniach przeświadczenie, że nauka języka (a co za tym idzie gramatyki) to proces. Nie można opanować wszystkiego w bardzo szybkim tempie. Aby nauka była skuteczna musi trwać określony czas a do tego trzeba przykładać się i pracować samemu. Praca własna daje bardzo dobre rezultaty. Można na wiele sposobów zachęcić uczniów do pracy. Ale można jeszcze szybciej zniechęcić. Trzeba bardzo uważać.

 

PicMonkey Collage1.jpg

Staram się tłumaczyć gramatykę jako proces. Na początku wystarczą 3 czasy proste: teraźniejszy, przeszły i przyszły. A potem można to utrwalać i rozszerzać dalej. Ważne, aby uczeń wiedział, po co się tego trzeba uczyć i wiedział jak. Bez sensu jest wkuwanie struktur na pamięć jeśli się to szybko zapomni. Można zasugerować uczenie się ze sprawdzonych piosenek (ale uwaga- nie wszystkie przykłady są dobre) z gier komputerowych. Szczególnie polecam patrzeć na etykiety produktów, których używamy na co dzień. Najczęściej jest też opis w j. angielskim. Czy to nie proste? I naturalne!

 

Podsumowanie

Podsumowując kilka najważniejszych moim zdaniem informacji dla uczniów o gramatyce to:

- gramatyka to proces

- trzeba mieć dobre nastawienie i cierpliwość, żeby zobaczyć rezultaty.

- im efektywniej się pracuje, tym szybsze są efekty.

- dobrze jest szukać gramatyki w życiu codziennym, poza książkami.

 

A Jakie są Wasze pomysły i przemyślenia na ten temat? Dajcie znać! Jestem ich bardzo ciekawa.