Chcesz znać język angielski? A tak naprawdę, po co Ci on do szczęścia? Co dzięki niemu zyskasz? Jakie masz cele w swojej podróży językowej? Czy zastanawiałeś się nad tym, jak je można zapisać? A może uczysz się angielskiego tylko tak, po prostu, dla ćwiczenia umysłu? Warto jest odpowiedzieć sobie na pytanie jaki cel lub cele stoją za angielskim. I po co Ci on w życiu?
Gdy byłam młodsza i zaczęłam tak na poważnie uczyć się angielskiego to nikt nie mówił o celach, ani o tym jak je zapisywać. Angielskiego uczyło się na zajęciach dodatkowych, po szkole i żaden uczeń nie zastanawiał się, po co właściwie to robi. Rodzice posłali na zajęcia, to się chodziło.
Teraz świat wygląda inaczej. Patrząc na edukację pod kątem elementów coachingu w pracy nauczyciela dobrze jest żebyś wiedział jakie są Twoje językowe cele. Skąd tylko możesz wiedzieć jak je sformułować i zapisać?
Istnieje kilka ciekawych zasad. Cele powinny być SMART. W języku angielskim 'smart' oznacza mądry. I to jest dobry trop. Cel, powinien być 'sprytny'. Co to oznacza? Dobry cel jest tak opisany:
S sprecyzowany w czasie
M mierzalny
A atrakcyjny dla Ciebie
R realistyczny do wykonania
T terminowy
Czyli w skrócie:
Jeśli myślisz o zabraniu się za swój angielski to zamiast napisania: 'Chcę być lepszy w angielskim', 'Chcę lepiej mówić', 'Chcę czytać książki' doprecyzuj, do czego konkretnie jest Ci potrzebny język?
Oto kilka przykładów:
Chciałabym (dodaj ramy czasowe - np. do końca maja 2017 roku) czuć się swobodnie w mówieniu po angielsku w sytuacjach związanych z życiem codziennym (zamawianie potraw w restauracji, zamawianie biletów do kina, teatru, rozmowa z nowo spotkaną osobą).
Chciałabym (do końca maja 2017 roku) czuć się swobodniej niż teraz w mówieniu w sytuacjach związanych z rozmowami telefonicznymi w pracy (przełączanie, zapisywanie wiadomości, oddzwanianie)
Chciałabym (do końca lutego 2017) przeczytać 3 artykuły związane z rozwojem osobistym autorstwa B. Tracy i wykonać notatki wizualne treści oraz zapisać ciekawe frazy.
A potem zadaj sobie pytania:
1. Czy cel jest mierzalny?
2. Czy będziesz wiedzieć, czy i kiedy udało Ci się go osiągnąć?
3. Czy cel jest ambitny, ale i realny?
4. Czy cel jest szczegółowy?
Jeśli Twój cel jest poprawnie napisany, bez problemu będziesz mogła odpowiedzieć sobie na zadane powyżej pytania i łatwo zmierzysz efekty. Co teraz myślisz o swoich celach językowych? Czy nieco się zmieniły?