logo

Dziś zapraszam Was na drugą część wywiadu z Iloną. Pytań miałam do niej wiele bo zawsze interesuje mnie działalność kreatywnych nauczycieli. Wybrałam te, które były najciekawsze i zadałam je rozmówczyni. Czy ciekawi Was co English Freak szykuje dla Czytelników bloga albo co doradza jeśli chodzi o ciekawe materiały do angielskiego dla lektorów? Co myśli o edukacji w XXI wieku i roli nauczyciela? W jaki sposób Ilona korzysta z nowoczesnych technologii w swojej pracy i co lubi robić w wolnym czasie? Pewnie niektóre odpowiedzi Was zaskoczą. Przeczytajcie naszą rozmowę i podzielcie się swoimi komentarzami na jej temat pod wywiadem lub na fanpage.


Ewa: Czytelnicy byliby pewnie bardzo ciekawi tego jakie masz plany związane z Twoim blogiem na przyszłość. Może możesz nam zdradzić nieco z tej tajemnicy?

Ilona: Mam nadzieję, że blog będzie żył, nadal będę publikować własne materiały, opisywać niektóre zagadnienia. Jeśli chodzi o udogodnienia dla czytelników to chciałabym dodać opcję „newslettera”, przy czym muszę zdecydować o formie. Więcej na razie nie zdradzę, gdyż nie chcę popełnić falstartu.

Ewa: Jakie materiały (np. serwisy, strony internetowe, książki itp.) mogłabyś polecić dla kogoś kto zaczyna pracę jako nauczyciel i nie ma jeszcze swojej bazy z materiałami? Czy była jakaś szczególna książka, która zapadła Ci w pamięć jako nauczycielowi i dlaczego?

Ilona: Książki metodyczne powinny być przeczytane i przeanalizowane na studiach, więc ich wymieniać nie będę. „Principles of language learning and teaching” należy, moim skromnym zdaniem, do jednej z ”Must have” lub „Must read” :) Oczywiście warto zajrzeć do serii książek „printables”. Jeśli chodzi o poszukiwanie inspiracji i ciekawych materiałów to Internet również służy nam pomocą – jednak zawsze należy zwrócić uwagę na literówki, błędy merytoryczne oraz klucz odpowiedzi. Najpopularniejsze stronki z materiałami to BusyTeacher, ISLCollective, ESLPrintables – tutaj, aby pobrać musimy zamieszczać własne materiały. Nie mogę nie wspomnieć o blogach: Kreatywne Nauczanie Języków Obcych (niesamowite pomysły, dokładne opisy i wspaniała osobowość autorki), Mambiatka (pełno cudownych graficznie materiałów), Funglish (mistrzyni „Shopping List”), Lesson Plans Digger (pomysły i materiały dla uczniów bardziej zaawansowanych, ale nie tylko), Let's Read in English (kopalnia opisów książeczek dla dzieci wraz z możliwymi dodatkowymi materiałami), Head Full of Ideas (zbawienie dla osób pracujących w przedszkolach) i wiele innych, których nie wymieniłam. Oprócz stron i książek, warto zaopatrywać się w gry planszowe – niektóre z polskich nie posiadają żadnego tekstu, więc bardzo łatwo dostosować je na potrzeby językowe.

Iliona 4

Ewa: Jak wyobrażasz sobie siebie w przyszłości np. za 5 czy 10 lat? Czy chciałabyś dalej pracować na swoim stanowisku czy marzą Ci się zmiany? Jeśli tak to dlaczego?

Ilona: Za 5 czy 10 lat chciałabym być nadal nauczycielem/lektorem, a czy będzie to te same stanowisko czy inne, pokaże czas. W obliczu nadchodzących zmian bardzo trudno jest mi sobie wyobrażać, co będzie w przyszłości. Na tę chwilę postanowiłam, skupić się na tym, co jest teraz i kontynuować zaczęte już działania. Natomiast, jeśli chodzi o szkolnictwo to chciałabym, aby nauczanie nie opierało się na ciągłym mierzeniu, a na samym procesie nauczania.

Ewa: Gdybyś miała możliwość prowadzenia własnej szkoły lub przedszkola to jakimi zasadami kierowałabyś się w swojej pracy? Jakie zasady chciałabyś przekazać dzieciom i uczniom? Jak Twoim zdaniem powinna być edukacja XXI wieku?

Ilona: Bardzo trudne pytanie. Po pierwsze należy trzymać się wszystkich prawnych regulacji. Natomiast jeśli chodzi o sam proces nauczania i uczenia się, to chciałabym, aby moi lektorzy/nauczyciele byli otwarci, pełni empatii, zorganizowani i kreatywni, pozwalali uczniom na tworzenie zadań, na wybór sposobu rozwiązania problemu, na krytyczne myślenie. Indukcja zamiast dedukcji – oczywiście z dostosowaniem do możliwości danej grupy. Zabroniłabym długich monologów i suchego tłumaczenia gramatyki! Zachęcałabym do wykorzystywania gier i nowoczesnych technologii. Naturalnie, tradycyjne formy jak praca z grami planszowymi, ciekawymi graficznie kartami pracy, kartami obrazkowymi również uprzyjemniają naukę.

Ilona5

Ewa: Z racji Twojego doświadczenia jeszcze pytanie: jakimi cechami powinien charakteryzować się nauczyciel kreatywny na miarę XXI wieku i dlaczego akurat te cechy?

Ilona: Bardzo ciekawe pytanie. Nauczyciel na pewno powinien być wyrozumiały, gdyż zarówno w naszym jak i uczniów życiu zdarzają się różne sytuacje (chore zwierzątko, złamane serce, kłopoty rodzinne, finansowe i wiele innych). Drugą istotną cechą jest bycie dobrym obserwatorem – uczniowie bardzo często mają wspaniałe pomysły, inny punkt widzenia. Można się od nich bardzo dużo nauczyć. XXI wiek większości kojarzy się z technologią, która jest bardzo popularna wśród niemalże każdej grupy wiekowej. Dlatego też, warto jest być na bieżąco, szkolić się, wymieniać doświadczenia z innymi nauczycielami, no i oczywiście uczniami – nieraz pokazują Nam przeróżne aplikacje, które możemy wykorzystać na lekcjach. A zatem nauczyciel powinien być otwarty na uczniów i technologiczny świat. Kolejna cecha to zorganizowanie – dobrze jest nie tonąć w papierach, których już więcej nie wykorzystamy, porządek w materiałach to klucz do bezstresowego przygotowywania się do zajęć. Koniecznie należy wspomnieć o wymaganiu, jednak nie poprzez formę kar, gdyż to po pewnym czasie przynosi odwrotny skutek, kary przestają mieć znaczenie, uczeń jest zdemotywowany i traci zainteresowanie przedmiotem. Ponadto, nauczyciel powinien posiadać cechy trenera – znawca swojej dziedziny, psycholog i przyjaciel.

Ewa: Z jakich nowoczesnych technologii korzystasz w czasie swoje pracy? (szkolenia, szkolenia on line, webianry, sesje, konsultacje multimedia itp.) Co jest dla Ciebie najbardziej przydatne i dlaczego?

Ilona: Korzystam z wszelakich form. Moją ulubioną są szkolenia on-line oraz webinaria, gdyż mogę zapoznawać się z informacjami, gdy mam czas i chwilę spokoju. Nie jestem zmuszona do siedzenia przez trzy lub pięć godzin w jednym miejscu. Informację mogę sobie dawkować, analizować i wdrażać. Kolejna opcja to przeglądanie blogów, na których znajduje się mnóstwo informacji – materiały dydaktyczne w postaci kart obrazkowych, gier planszowych, słowniczków, kart pracy itp. Bardzo często możemy dostosować czyjś pomysł na potrzeby językowe. Także nie tylko blogi językowe są przeze mnie czytane. Jeśli mam dostęp do tablicy interaktywnej, to również od niej nie stronię, ponieważ daje ona nam ogromne pole do popisu, zwłaszcza jeśli mam dobry dostęp do Internetu. Mimo wielkiego „bum” na technologię, nie stronię od książek i magazynów branżowych.

ilona3

Ewa: Jaka jest Ilona poza pracą? Co lubi robić gdy może spokojnie odpocząć i mieć trochę oddechu? Czy jesteś typem osoby bardziej kawa i relaks z przyjaciółką czy może wycieczki w nieznane albo coś jeszcze zupełnie innego? (może masz w myślach jakieś hobby albo Twoja pasją jest coś poza angielskim?)

Ilona: Uwielbiam czytać książki różnego kalibru. Aktualnie czytam zamiennie serię Aurory Teergarden oraz książki naukowe / poradniki. Odpoczywam poprzez relaksik z kawką lub spędzanie czasu z rodzinką na łonie natury, w zoo, na placu zabaw itp. Ponadto, moje akumulatory najskuteczniej ładują się na koncertach. Najlepsze na których byłam to Linkin Park, U2, Korn oraz Pearl Jam. Lubię również oglądać seriale wspólnie z mężem. Mamy przerwę w Grze o Tron, więc wzięliśmy się za Vikingów. Jeśli chodzi o typowo brytyjskie, to kocham „Keeping up with appearances”. Jednak najbardziej jestem szczęśliwa, gdy obserwuję jak rozwija się mój szkrab :)

Ewa: „Keeping up with appearances” znam dobrze. Pamiętam, że oglądałam na płytach i rola Hiacynty powaliła mnie na kolana. I jeszcze ten akcent! Świetny materiał do nauki. Myślę, że mogłybyśmy jeszcze dłużej tak rozmawiać, ale czas się pożegnać. Mam nadzieję, że w przyszłości uda się nam jeszcze spotkać i zdziałać coś językowego! Dziękuję, że mimo obowiązków znalazłaś czas na ten wywiad i podzieliłaś się cennymi informacjami z Czytelnikami Szuflady Językowej.

Jeśli jeszcze nie znacie Ilony lub znacie a jesteście ciekawi co nowego zamieściła na swoim blogu to zapraszam na niego tutaj http://ilonapp.blogspot.com/ Można ją znaleźć też na Facebooku https://www.facebook.com/English-Freak-965170160198023/


Jeśli spodobał Ci się ten wywiad i zainspirował to daj o nim znać innym, który tak samo jak Ilona pasjonują się angielskim. Zachęcam Cię też żeby znać w komentarzu pod wywiadem lub na moim profilu na Facebooku o swoich spostrzeżeniach i pytaniach. Na Facebooku Szuflady Językowej możesz sprawdzać na bieżąco informacje dotyczące zaplanowanych postów oraz dalszych inspiracji.

 

/wszystkie grafiki są własnością Ilony (z bloga English Freak)/